Tijdens het autorijden moet u 100% kunnen vertrouwen op uw remmen, zeker in onverwachte situaties. Daarom is het van groot belang dat het remsysteem van uw auto regelmatig wordt gecontroleerd.
Per kilometer wordt er gemiddeld 5 á 6 keer geremd. Het is dus niet meer dan normaal dat remblokken en remschijven slijten en minder goed gaan werken. Dit merkt u niet van de één op de andere dag, maar gaat heel geleidelijk.
Als de werking minder wordt kunt u dit herkennen doordat u bijvoorbeeld harder op het rempedaal moet trappen of een piepend of schurend geluid tijdens het remmen.
ATTS Texel controleert het remsysteem van uw voertuig en voert een remmentest uit. Op basis daarvan krijgt u van ons advies betreffende onderhoud of vervanging.
Remmen? Hoe werkt dat?
Door het intrappen van het rempedaal, wordt er hydraulische druk opgebouwd, waardoor de remblokken tegen de schijf gedrukt worden en de auto afremt.
Heeft een auto voor- en achterremmen?
De meeste moderne auto’s zijn voorzien van schijfremmen op alle wielen. Alleen bij oudere auto’s kan het nog voorkomen dat de achterwielen zijn voorzien van trommelremmen, terwijl er op de voorwielen schijfremmen zijn gemonteerd.
Vervangen van remblokken en -schijven
Een auto heeft voor iedere as een remblokkenset. Deze bestaat uit 4 blokken, 2 voor het linkerwiel en 2 voor het rechterwiel.
Deze moeten altijd tegelijk vervangen worden, omdat er anders een ongelijke remwerking kan ontstaan. Het rechterwiel remt dan bijvoorbeeld harder dan het linkerwiel, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Bovendien levert dit ook een ongelijke slijtage op van de banden.
Het verschilt per auto hoe vaak de remblokken en remschijven vervangen moeten worden. De fabrikant stelt hier meestal een kilometerstand voor vast. Een gemiddelde levensduur is voor remblokken ongeveer 60.000km en voor remschijven ongeveer 100.000km, maar dit kan erg verschillen per automerk.